Bir Münzevînin Notlarından…

Eylül 29, 2006

Bir Laikçi İçin İnsan Hakları 101

Kategori: Guncel-Politik, sosyal, kulturel, Islam, Toplum — Bekir L. Yildirim @ 7:25 am

Aşağıdaki yazı  Türkiye’de “gerçek demokrat” olarak addettiğim sayılı entellektuellerden biri olan LDT (Liberal Düşünce Topluluğu) Başkanı Prof. Atilla Yayla tarafından yazılmış. “üniversitelere ille de başörtüsü ile girmek isteyen” kızların ajandasının ne olduğunu merak eden amiral gemisi’nin kaptanının dahi anlayabileceği kadar berrak, bir üslup ile evrensel insan hakları, demokrasilerde birey-devlet ilişkisi ve öznel yargılar, nesnel değerlendirme farkı gibi temel kavramların elifbasını öğretiyor Atilla Hoca.  Prof. Yayla mektubunu bir dilekle bitiriyor: “Farklı ve sizinkileri çürütebilecek fikirlerle yüzleşmeye ve bunun sonuçlarını köşenizde ve yönettiğiniz gazetede yansıtmaya yetecek derecede açık fikirliliğe ve medenî cesaret sahip olduğunuza inanmak istiyorum. Size açık zihinli ve özgürlük dolu günler dilerim… ”

Ben dileğini bütün laikçi medya için genişleterek paylaşıyorum. Ama nefesimi de tutmuyorum. Bulunduklari yerleri zorbalıkla, sahtekarlıkla  elde etmiş olanlar için mevzileri ayni metotla korumak ontolojidir.  Aneorobik bakteri için hava ne ise onlar için gerçek bir tefekkür, ve tartışma ortamı aynisidir. Şimdiye kadar kullandıkları, liyakat ve meşruiyetle kazanılmamış avantajları korumak için fikre ihtiyaç duymadiklari icin fikir uretme kaabiliyetleri dumura ugradi. Dinleyelim Hoca’yi: 

                 Ertuğrul Özkök’e açık mektup!

PROF. DR. ATİLLA YAYLA – GAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖĞRETİM ÜYESİ 

Sayın Özkök, Hürriyet’in 23 Eylül 2006 tarihli nüshasındaki yazınızda “Üniversiteye ille de türbanla gitmek isteyen kızların misyonu nedir?” sorusunu sadece İslamcı çevrelerin değil “liberaller”in de tartışması gerektiğini söylüyorsunuz.

İdeolojik tercihi sosyalizm, muhafazakârlık, nasyonalizm veya İslamizm değil liberalizm olan, Türkiye’de liberalizm hakkında ilk Türkçe kitabı yazan ve son 14 yılı Liberal Düşünce Topluluğu bünyesinde olmak üzere yaklaşık yirmi yıldır liberal değerlerin tanınması, anlaşılması, yayılması ve ülkemizin siyasî, iktisadî ve hukukî düzeninin liberalleştirilmesi için gayret sarf eden bir akademisyen olarak bu çağrınızı üzerime almanın hakkım ve görevim olduğu kanaatindeyim.

Ben, insanların doğuştan gelen doğal haklara -hayat, hürriyet, mülkiyet- ve bu hakların toplum içinde tezâhürü olan sivil özgürlüklere -seyahat, din ve vicdan, ifade ve teşkilatlanma özgürlükleri- sahip olduğuna inanıyorum. Bana göre bir siyasî, ekonomik, hukukî yapılanma bu haklara saygı gösterdiği ve onları koruduğu ölçüde meşru ve kıymetlidir. Bu haklar, toplum, devlet, hükümet lütfettiği veya izin verdiği için sahip olduğumuz, onlar istemediğinde vazgeçebileceğimiz veya çiğnenmelerini normal karşılayabileceğimiz haklar değildir. Medenî bir hayat ancak bu değerlere bağlanmakla, onları sıkı sıkı korumakla ve siyasî, hukukî, ekonomik yapılanmaları onlar üzerinde gerçekleştirmekle mümkün olabilir.

Türkiye’de, kadın vatandaşlarımızın bir kısmı şu veya bu gerekçeyle yahut amaçla başını örtmektedir. Bir liberal olarak bana düşen; bu vakıâyı olduğu gibi kabul etmek ve başlarını örtmelerinden dolayı bu vatandaşları vicdanımda mahkum etmemek ve negatif diskriminasyona tutuluyorlarsa, buna karşı çıkmaktır. Elbette kimi kadınların başını niçin örttüğü bilimsel çalışmalara konu yapılabilir; ama bu çalışmalardan bir normatif hükme varılamaz. Bilim değer üretmez, olsa olsa toplumsal durumun kısmî ve geçici bir fotoğrafını çekmemizi sağlar. Değerler, hayatın içinden ve pek çok faktörden etkilenerek ortaya çıkar. Bilimsel araştırmalara dayanarak türban takmanın “iyi” veya “kötü”, “doğru” veya “yanlış” olduğu söylenemez.

Türbanlı öğrencilerin engellenmesi suçtur

Benim savunduğum liberal düşünceye göre türban takmak veya takmamak temel bireysel hakların kullanılma biçiminin bir yansımasından ibarettir. Kişinin türban takması, onun hem (negatif) özgürlüğüyle, hem mülkiyet hakkıyla, hem ifade özgürlüğüyle alakalıdır. Bir başka deyişle, kişinin türban takmasını kamu zoruyla engellemek, onun tercih özgürlüğünü, mülkiyet hakkını ve ifade özgürlüğünü ihlâl etmek anlamına gelir. Türbanın üniversitelerde yasaklanması, aynı zamanda, bizim darbe ürünü anayasamızda bile dile getirilmiş olan eşitlik ilkesinin ve eğitim öğretim hakkının ihlâlidir. Dolayısıyla türbanlı öğrencilerin üniversitede okumasının engellenmesi bir suç teşkil etmekte ve bunu yapanların cezalandırılması gerekmektedir. Bunun yapılmıyor olmasının başlıca nedeni, rejimimizin hukuktan çok güce dayanması ve güçlü olanın baskın çıkmasıdır. Hukuk ve kaba güç birbirinin zıddıdır. Belki dikkatinizi çekmiştir, türbanla ilgili olaylarda mağdur edilenler hep cezaî değil, idarî yaptırımlara maruz bırakılmaktadır. Tek başına bu gerçek bile yasağın kaynağının hukuk değil, bürokratik otorite olduğunu ve türban takmanın bir siyasî kabahat (cezalandırılmayan bir siyasî suç) durumuna getirildiğini göstermektedir.

Bu söylediklerime cevap olarak Anayasa’dan ve Anayasa Mahkemesi kararlarından bahsetmenizi tavsiye etmem. Zira, Anayasa da, Anayasa Mahkemesi kararları da bu yasağı temellendirmeye yetmez. İnsan haklarını ilgilendiren düzenlemeler kanunla yapılabilir; Türkiye’nin pozitif hukukunda türbanı yasaklayan bir kanun yoktur -olsa bile gayri meşru olurdu- ve Anayasa Mahkemesi kararları Yasama Meclisi’ni aşarak bir hüküm tesis etmez, edemez.

Sayın Özkök, yazılarınızdan bildiğim kadarıyla siz, reşit oldukları için, üniversite öğrencilerine türban yasağı koymanın yanlış olduğu kanaatindesiniz. Bu özgürlükçü tavrınızı takdir ediyorum. Ben de sizinle aynı fikirde; ama sizden iki yönden daha ilerideyim. İlk olarak, bana göre, bu yasak yukarıda dediğim gibi yalnızca yanlış değil, kanunsuzdur da. İkinci olarak, ben türban yasağının sırf üniversite öğrencileri için değil, bütün öğrenciler ve bütün kamu çalışanları için de yanlış ve hukuk dışı olduğunu düşünüyorum. İsteyen her öğrenci başını örtebilmeli ve avukatlık, doktorluk, hâkimlik gibi mesleklerin lisansını almış kişiler başörtülü olarak mesleklerini icra edebilmelidir.

Bu yaklaşıma ‘kamu görevlileri tarafsız olmalı’ diyerek itiraz ettiğinizi duyar gibiyim. Ne var ki, yanılıyorsunuz. Başı açıklık, tarafsızlık değildir. Başörtüsü takmak bir değer tercihini yansıtabileceği gibi başı açıklık da bir değer tercihini yansıtabilir. Elbette vatandaşlara kamu hizmetlerinin sunulmasında mutlak değilse bile maksimum tarafsızlığın sağlanması şarttır. Ancak, bunun yolu, insanların değersel olarak tarafsızlaştırılmasından -ki bu imkansızdır- değil, kamu hizmetini düzenleyen kuralların tarafsızlaştırılmasından ve bu tarafsız kuralları ihlâl etmenin idarî ve hukukî olarak müeyyidelendirilmesinden ve bunun kurumsallaştırılmasından geçmektedir. Bunun yapılabileceğini gösteren pek çok örnek vardır.

Sayın Özkök, üzülerek görüyorum ki, liberallerin de üzerinde “tartışmasını” istediğiniz sorunuz önyargılı. Üniversiteye “ille de türbanla girmek” istenmesinden söz ediyorsunuz. Bu sorunuza neden bazılarınca kızların “ille de” başörtülerini atarak üniversiteye gelmesinin istendiğini sorarak cevaplayabilirim. Başkaları istemiyor, birilerinin hoşuna gitmiyor diye insanların haklarından, bu hakların kullanılmasının tezahürlerinden vazgeçmelerini talep etmek ahlâk dışıdır ve bu yola bir defa girersek sonunda bütün haklara elveda deme noktasına varmamız kaçınılmazdır.

Perspektifinizi değiştirin, çünkü yanlışınız var!

Yazınızda TESEV’in bir araştırmasından ve başını örten kadınların sayısının artıp artmadığıyla ilgili tartışmalardan da bahsediyorsunuz. Bu tür çalışmalar daha önce de yapılmıştı. Hepsinin gösterdiği, Türkiye’de bir başörtüsü-türban gerçeğinin bulunduğu, yani kadınların önemli bir bölümünün başörtüsünü bir şekilde kullandığıdır. Ancak ben bir liberalim, değer yargılarımı ve neyin hak olup neyin olmadığını çoğunluğun tercihlerine veya azınlığın gücüne bakarak değil, evrensel (universalize edilebilir) ilkelere dayanarak belirlerim. O yüzden, toplumun sadece % 1’i başörtüsü taksa ve % 99’u başörtüsüne karşı olsa da insanların negatif özgürlüğünün bir parçası olarak başını örtme (veya örtmeme) hakkının ortadan kalkmayacağına inanmaktayım.

Gerek yazınızın bütünü gerekse spesifik sorunuz, başını örtenlerin siyasî veya İslamî bir misyonu üstlendiğini iddia ediyor. Ama bu yargınızı bir köşe yazarının bir fıkrasına ve söz konusu araştırmanın genel bulgularına dayandırıyorsunuz. Bildiğim kadarıyla sosyolojiyle haşır neşir olmuş bir insansınız. Nasıl oluyor da başını örtenlerin hedeflerinin veya kendilerine biçtikleri bir misyonun olduğunu ve bu hedefin mahiyetini ve misyonun muhtevasını hiçbir bilimsel araştırmaya dayanmadan tespit edebiliyorsunuz? Bu tür bir tespit, ancak ve ancak, bilimsel metotlarla, temsil kabiliyetine sahip bir örneklem üzerinde çalışarak yapılırsa doğru olur ve anlam ifade eder. Biliyorum ki Türkiye’de böyle bir çalışma yapılmamıştır. Yapılan, türbandan nefret eden bazılarının kendi gözlem, yargı ve vehimlerini genelleştirmesi ve genel bir hakikatmiş gibi takdim etmesidir. Aynı hatanın Fransa’da Starsi komisyonu tarafından da yapıldığına din özgürlüğü-laiklik konusunda sayılı otoritelerden olan Jeremy Gunn (Liberte Yayınları’nca yayımlanmak üzere olan) “Din Özgürlüğü ve Laisite” adlı kitabında işaret etmektedir.

Türban takanların bir kısmının (hatta tamamının) siyasî ve İslamî bir misyon üstlendiğini ciddi bilimsel araştırmalarla tespit etsek bile bu, onların haklarının kısıtlanması gerektiği sonucuna varmaya ve buna dayanan yasakları haklılaştırmaya yetmez. Önce bu misyonun tam bir teşhisini yapmamız ve sonra hangi yol, yöntem ve araçlarla gerçekleştirmek istediğine bakmamız icap eder. Türbanlı bir kızın misyonu etrafa siyasî veya dinî bir mesaj vermekse, bunda, benim gibi iflah olmaz bir liberal için, hiçbir mahzur yoktur. Bu kişinin örnek davranışlar sergileyerek veya telkin ve tavsiyede bulunarak diğer insanların kendisi gibi olmasını sağlamaya çalışması da olağan karşılanması gereken bir hayat gerçeğidir. Problem, türbanlı kişinin zor kullanarak, fizikî bir baskı yaparak başkalarını kendisine benzetmek istemesi durumunda ortaya çıkar. Bu tür davranışlar suçtur, mutlaka cezalandırılmalıdır; ama elimizde üniversitelerde şimdiye kadar böyle bir olayın yaşandığına dair bir bilgi bulunmamaktadır. Asıl problem, kamu otoritesi ve kamu organlarının insanlara türbanın temsil ettiğine-yansıttığına inanılan hayat tarzlarını zorla benimsetmek veya takip ettirmek için kullanıldığında doğar. Karşı çıkılması ve engellenmesi gereken işte budur ve bunu yapmanın tek ve kesin yolu kamu organlarının ve otoritelerinin sekteryen, ayrımcı misyonları hayata aktarma aracı olarak kullanılma imkân ve alanlarını azaltmak ve daraltmaktır. Misyonlar arasında hoşlanılmayanları tasfiye etmek için topluma müdahale etmek, yani toplum mühendisliği yapmak, hem hiçbir sonuç vermeyecektir hem de ağır yanlışlıklar ve haksızlıklar yaratacaktır.

Sayın Özkök, işte bu nokta bizi meselenin özüne getirmektedir. Türkiye’de farklı hayat tarzları vardır. Bu tarzların hiçbiri, -insan hakları hariç- hiçbir kıstas açısından diğerinden aşağı veya üstün değildir. Bir liberal demokraside, kamu otoritesi değişik hayat tarzları arasında bir tercih yapamaz; bu tarzlardan birini teşvik edip bir diğerine engel koyamaz. Hangi hayat tarzının akıbetinin ne olacağını ve kimin hangi tarzı seçeceğini hayatın akışı belirler. Her insanın kendi hayat tarzını korumak istemesi makul, anlaşılır, meşru ve hatta medenî bir ortak hayat için gerekli bir istektir. Ben de, büyük ihtimalle Necmettin Erbakan’ın hayat tarzından ziyade Ertuğrul Özkök’ünkine yakın olan hayat tarzıma müdahale edilmesini, tercihlerimin bastırılmasını arzu etmem. Bundan korkarım. Ancak, sevmediğim veya korktuğum hayat tarzlarının devlet tarafından benim hayat tarzım lehine bastırılmasını bu rahatsızlığın, endişenin, tehlikenin, korkunun giderilmesinin yolu olarak görmem; göremem. Bunu yaparsam, bastırılmasını istediklerime, dolaylı olarak, gücü ele geçirirlerse benim onları bastırmam gibi onların da beni bastırabilecekleri mesajını vermiş, bu tür bir muhtemel tavrı meşrulaştırmış olurum.

Sayın Özkök, çağrınıza değer verdim, yazınız ve sorunuz üzerine düşündüm, görüşlerimi gözden geçirdim. Umarım benim de size bir karşı çağrıda bulunmamı normal karşılarsınız. Şimdiye kadar bu meseleyi, yanılmıyorsam carî rejimi ve egemen laiklik anlayış ve tatbikatını kusursuz gören ve otoriteryen devletçi siyasî felsefeyi ve yapılanmayı korumayı en önemli amaç hâline getiren açılardan ele aldınız. Ancak, başka perspektifler de mevcut. “Türban sorunu”na bir de din ve vicdan özgürlüğü, sınırlı siyasî yönetim (yetkileri insan haklarıyla sınırlanmış Meclis, hükümet, üniformalı ve sivil bürokrasi), liberal demokrasi ve tarafsız devlet açısından bakar veya bunu yapan çalışmalardan yararlanırsanız çok değişik bir manzarayla karşılaşabilirsiniz. Farklı ve sizinkileri çürütebilecek fikirlerle yüzleşmeye ve bunun sonuçlarını köşenizde ve yönettiğiniz gazetede yansıtmaya yetecek derecede açık fikirliliğe ve medenî cesaret sahip olduğunuza inanmak istiyorum. Size açık zihinli ve özgürlük dolu günler dilerim…

(atillayayla@yahoo.com)

http://www.zaman.com.tr/?bl=yorumlar&alt=&trh=20060929&hn=354113

9 Yorum »

  1. Atilla Yayla’yı ayakta alkışlıyorum. Coşkuyla, gururla. Ve tabii, hocanın böylesine mükemmel tasvir ettiği egemen zihniyetin çapsız, ilkel, seviyesiz, ahlak ve insanlık dışı tutumundan da, bu zihniyetin hakim olduğu bir kamu düzeninde yaşadığım için utanç ve infial duyuyorum. Size de, bu mükemmel yazıyı buraya aktardığınız için teşekkür ediyorum.

    Yorum�Yorumlar yazan: metin-thePoor — Eylül 29, 2006 @ 7:15 am

  2. Bende size tesekkur ederim doastum. Inanin bu yazi icin ifade edilen takdir beni kendi yazdiklarim icin soylenen guzel sozlerden daha sevindirir. Vijadi hur, kelemi kuvvetli bioyle degerli dusunurlerimiz cogalsa biz nasil soylesek diye didinip durmamiz icin motivasyon kalmaz; ben gider asil zevk aldigim seylerle kedilerimle oynarim; delimiyim?

    Degerlendirmenize harfiyen katiliyorum kisacasi; Hoca ilave edecek birsey birakmamis; kendiasine de yazdim bir methiye bugun.

    Yorum�Yorumlar yazan: Bekir L. Yildirim — Eylül 29, 2006 @ 7:51 am

  3. Gercekten ustaca yazilmis bir yazi.

    Farklı ve sizinkileri çürütebilecek fikirlerle yüzleşmeye ve bunun sonuçlarını köşenizde ve yönettiğiniz gazetede yansıtmaya yetecek derecede açık fikirliliğe ve medenî cesaret sahip olduğunuza inanmak istiyorum. Size açık zihinli ve özgürlük dolu günler dilerim…

    Buna imkan yok ki? Bir kere Ertugrul Özkök özgür bir insan degil, o zemberekle calisan bir kurmali saat gibidir. Birilerinin borusunu öttürmekle yükümlü olan biri kelime oyunlari, laf salatalari ve demagojilerle sizin bu akil dolu yazinizi cürüttügünü sanip köselerinde yayinlamaya devam edecekler. Cünkü bunlar iflah olmaz. Adamlarin varlik nedeni belli sistemin devami.

    Yorum�Yorumlar yazan: XSI — Eylül 29, 2006 @ 8:35 pm

  4. Benim de boyle bir beklentim yok tabiiki, bugun Atilla Hoca’ya yazdigim gibi. O da biliyor am en dogrusuni yapmis gene de, “hpdri meydan; ben yanlit” demis bir yerde. Ozkok hakinda ditto. Tesekkurler yorumunuz icin XSI Bey kardesim.

    Yorum�Yorumlar yazan: Bekir L. Yildirim — Eylül 29, 2006 @ 9:14 pm

  5. Atilla Yayla , harbiden liberalmiş , son derece bilimsel bir cevap yazmış Ertuğrul Özkök’e ama anlasa da anlamamazlıktan geleceğine eminim , hayatı “ille de türbanla girmek istiyorlar” gibi imalarla , niyet okumalarla , suç olmayanı suç , beyazı siyah gösteremeyeceğini anladığında en azından milleti gri olduğuna inandırmaya çalışmalarla geçirmiş bir kalemşör elbette hasbi bir fikir tartışmasına girmekten kaçacaktır ,çapı da yoktur zaten , özdemir ince gibi arkadaşlarının kaba seçkinciliğini bir tiner gibi inceltip millete kakalamaktır tek meziyeti ,

    en nihayetinde ben liberal değilim , hoşlanmam böyle tanımlamalardan , batıdan gelen her sosyal – siyasal(ve hatta psikolojik ,sosyo-psikolojik ,amma cafacaflı kelime kullandım be ,helal bana :) ) tanımlamaya şüphe ile bakarım , açıkçası şimdiye kadar esaslı bir karşılaştırma yada muhakeme yapacak kadar emek de sarfetmedim ya neyse ,

    Bekir Bey’in bugün okuduğum bir yazısında ” Hakkın tarafını tutmak en pragmatik yaklaşımdır” tarzını çok beğendim , aynı anlama gelirmi bilmiyorum ama ben de son zamanlarda vardığım noktada kendi görüşümü ” kılavuzum adalet ve hakkaniyet ” şeklinde formüle ediyordum naçizane ,tamamen tarafsız liberal – seküler bir sistemin pragmatizmi de beraberinde getireceği ve içerde eşitlerin dengesini fakat dışarda uluslararası kurtlar sofrasına engel olmayacağını düşünüyorum , halbuki ahlaki yaklaşım ( elbette dinden ve ilahi adalet anlayışımdan kaynaklanıyor ) iç veya dış ayıramaz sadece sınırlı sayıdaki asayiş gücünü öncelikler sıralamasına göre kullanan adil olmaya çalışan bir sistemde iç’in önceliği daha fazladır , ama asla bu liberal iç eşitlikçilik anlamında dışarıyı tamamen ezen bir sistem sonucunu doğurmaz , sınırları pragmatik değil etik çizgilerle çizilmiş bir düzen , ( batı liberalizminden doğan kapitalizm ve emperyalizm )

    herneyse , Atilla Yayla ile asgari müştereğin ötesinde uyuştuğumu ifade etmeliyim , AKP’nin kendisine yapılan linç kampanyasındaki akıl almaz tırsaklığını unutamıyorum ,yazıklar olsun
    açıkçası Atilla Yayla’ya yapılan linç ve Nokta’ya yapılan baskın tırsaklık buzdağının görünmeyen kısmını da bize gösterdi , eskiden de kelle isteniyordu ve hükümet de veriyordu , şemdinli savcısı ,emniyet müdürü falan … ama şimdi kendisine ait olmayan kelleleri bile verecek noktaya gelmişler ,

    RTE Nokta için “malum dergi” dedi , ya sanki adam XXX bir dergiden bahsediyor , ” malum dergi” , o malum dergi yaptığı ifşaatla belki de senin malum bi tarafını kurtardı farkında değilsin RTE ,

    Bu ifşaatın şerefini Nokta’nın kapması muhafazakar basın için bir kayıp mıdır ? maalesef bu ülkede sözünüzün kıymeti harbiyesi olması için önce o söz ile ortaya çıkacak ganimetten faydalanamayacak kesimde olmanız gerekiyor ,bu bağlamda sol eğilimli bir dergide çıkması hakikatin ortaya çıkması bakımından belkide en iyisi oldu diye düşünüyorum ,

    Yorum�Yorumlar yazan: vadininbozkurdu — Nisan 17, 2007 @ 1:52 pm

  6. Sn VB,

    Evet “kilavuzum adalet cve hakkaniyet” daha da veciz olmus. Eminim bircok mutefekkir, bilge kisi ayni manayi daha da veciz ifade ertmislerdir.

    Ozkok icin kullandiginiz tasvif benim lisanim icin hafif bile kalmis. Adam ahlaki omurgadan yoksun. Inandigi tek deger menfaat. Simdilerde gri takilmasinin dahi samimiyetine inanmiyorum. Konu patronunun ranti ile ilgili tahmin ediyorum. Sadece gerek A. Dogan, gerek kendisinin zenginliklerini mesru yoldan (kapitalizmin kurallari icinde) bir kac defa katlamalainin otesinde POAS’a kesilen 1 miyar dolardan fazla ceza ve faizler meselesi ve Hilton oteli icin imar plani degisikligi yolu ile rant beklentileri de etken saniyorum (Koru ve dige bircok gazteci de boyle dusunuyor).

    Dogru tahmn etiniz cevap vermez bu tur elestirilere amiral gemisinin bayazkaptani. Saqdece bir yazisinda “bunlar fikirmi ki cevap vereyim” dedi mutefekkirimiz.

    Siyasi liberal degilim. Hayek’i de okumadim. Yayla, Erdigan gibilere sempatim sergiiledikleri entellektuel omurga ve tutarliliktir. Mahcupyan ile tartismalar hakkinda, farkliligin akademik oldugunu Henuz butun demokratik sistemlerin, hatta bircok otoriter sistemlerde var olan temel insan haklarinin bir hakim zumre tarafindan suni olarak gasp edildigi, yerlesmis bir hukuk sisteminin olmadigi bir ulkede liberal veya sosyal demokrat, kama ekonomi yanlisi veya komunist ol ne yazar? Dilerim Yayla’ ile farkiligimizi temel mesele yapacak kadar rahat gunler goruruz.

    Yorum�Yorumlar yazan: Bekir L. Yildirim — Nisan 17, 2007 @ 5:31 pm

  7. çok uzun çok incelenmiş yazacak vaktimiz yok daha kısa yapın artık şunları

    Yorum�Yorumlar yazan: handan — Nisan 30, 2007 @ 4:46 pm

  8. Yaa bune upuzn şey yazmışınız benim bunu yazmam için 10 gün lazım :)

    Yorum�Yorumlar yazan: Ali — Mayıs 10, 2007 @ 11:41 am

  9. [...] soru olanlari Prof. Yayla’nin kendi yazilarini okumayi oneririm( mesela surada , burada , orada ha bir de burada Burayi da [...]

    Pingback yazan: Atilla Yayla hangi “iyi hal” den indirim aldı? « Bir Münzevî’nin Notlarından… — Ocak 28, 2008 @ 1:12 pm


Bu yazıya yapılan yorumlar için RSS beslemeleri. URI'nin geri izlemesini yap.

Yorum yapın

WordPress.com'dan blog alın.